Marea majoritate dintre dumneavoastră ați fost obișnuiți cu o anumită imagine a lui Mihai Viteazul, convinși fiind că acesta a fost chipul său real. Iat-o:

Această gravură a fost realizată la Praga, în jurul anului 1601, de către Aegidius Sadeler, artist oficial al Împăratului Rudolf al II-lea. În acest an, Mihai Viteazul – supus unor atacuri concertate în toate cele trei țări române – s-a dus la Praga pentru a cere ajutor împăratului habsburgic. Este probabil cea mai cunoscută imagine a domnitorului: familiară contemporanilor, ea a constituit o sursă de inspirație pentru artiștii de mai târziu.
Unul dintre aceștia a fost artistul român Theodor Aman, căruia îi era sigur cunoscută atunci când a creat imaginea idealizată a domnitorului păstrată azi la muzeul cu același nume din București. În aceasta atât vârsta și postura cât mai ales costumația domnitorului ne dezvăluie o interpretare romantică mai degrabă decât acuratețe istorică.

Mihai Viteazul a fost primul domnitor român care a avut privilegiul de a fi inclus într-un album dedicat marilor figuri istorice ale secolului al XVI-lea.
Totuși, prima reprezentare a lui Mihai Viteazul, contemporană domniei sale, este de fapt acest portret, realizat în anul 1598 de un anume Giovanni Orlandi. Surprinzător, nu? Personajul care ni se înfățișează nu poartă celebra căciulă de samur (din blană de Martens Zibellina), cu mănunchiul de pene de cocor fixat într-o montură de pietre preţioase, ci o blană de oaie prinsă sub gât și care acoperă un pieptar dintr-o armură militară.

Tot unui artist oficial de la curtea împăratului Rudolf al II-lea, Domenicus Custos, îi datorăm un alt portret gravat al lui Mihai Viteazul. Un exemplar al acestei gravuri se păstrează la Muzeul Județean „Teohari Antonescu” din Giurgiu și prezintă multe asemănări cu prima imagine. Privită cu atenție ea ne dezvăluie însă și unele deosebiri în ceea ce privește hainele și expresia domnitorului!

De fapt, acum cinci sute de ani ca și acum, „adevărata imagine” a unui personaj ilustru precum Mihai Viteazul era un amestec de trăsături și expresii surprinse direct de către artiști (forma ochilor, a nasului, a bărbii; mirarea, hotărârea, furia),de atribute standard (veșminte), de gesturi simbolice și și posturi corespunzătoare statutului de care se bucura respectiva persoană.
Care dintre cele patru imagini prezentate credeți că reprezintă „imaginea adevărată” a lui Mihai Viteazul?
